Tannverk i Oslo

Tannverk er en medisinsk tilstand som vanligvis forårsaker smerter i tennene eller i tannkjøttet.

Betennelse i tannkjøttet, som ofte oppstår som følge av at tannplakk og bakterier har festet seg i tannkjøttet. Dette kan føre til at tannkjøttet blir rødt, hovent og sårbart, og det kan også føre til at tannkjøttet begynner å blø. Tannverk kan være et symptom på periodontitt, som er en mer alvorlig form for tannkjøttbetennelse.

Tannverk kan også oppstå som følge av problemer med en tann eller tannrøtter. Symptomer på tannverk inkluderer smerter, hevelse, sårhet og ømhet rundt tannen, samt en følelse av ubehag når man tygger.

Tannverk kan for eksempel oppstå hvis du har en dårlig fylt tann eller en tann som har sprukket eller blitt ødelagt.
Dette kan føre til at tannen blir betent og smertefull.
Hvis du har tannverk på grunn av en tann eller tannrøtter, bør du kontakte tannlegen for å få behandling så snart som mulig.

Behandlingen kan bestå av å fylle eller rotfylle tannen, i noen tilfeller kan det være nødvendig å fjerne tannen hvis den ikke kan repareres.

Hvis tannen eller tannrøttene har blitt betent, kan det også være nødvendig å bruke antibiotika for å behandle infeksjonen.

Det er viktig å få behandlet tannverk så tidlig som mulig for å unngå at tilstanden forverres og for å beskytte tannhelsen din.

TIPS VED TANNVERK:

• Smertelindring: Smertelindring kan gis ved å ta over-the-counter smertestillende som for eksempel ibuprofen eller paracetamol.
  • Kjøling: Kjøling, som for eksempel å holde en ispose på den berørte tannen, kan bidra til å redusere betennelse og smerte.